} -->

Tuesday, September 1, 2015

Allah knows best.

Assalamualaikum warohmatullah.

Aku tak berapa ingat samaada semalam ataupun kelmarin, hasrat aku untuk menghayati setiap bait kata-kata yang dilagukan oleh Halim Ahmad, Dalam Sujud Cintaku. Aku berusaha untuk mendownload lagu itu tetapi tidak berhasil.

Aku cuba dan cuba, namun hasilnya tetap sama. Almaklumlah, line internet tidak berapa baik sebab dah berada di penghujung bulan. Aku akur dengan hasilnya. Sabar. Itulah perkataan yang selalu aku ingatkan apabila perkara yang aku mahukan tidak dapat aku capai.

Hari ini, sungguh aku tidak jangka bahawa lagu itu dapat aku dengar. Allahu akbar! Alunan merdu suara Halim Ahmad berkumandang di radio yang berfrekuensi 91.5(Ikim.fm). Bukan hanya suaranya yang aku hayati,malah setiap kalimah yang dituturnya, aku hadam perlahan-perlahan. 'Rasa' itu yang aku ingin kecapi.

Tertunai sudah impian aku yang tahpape ini. Mungkin yang sedang baca ini hanya mampu meng-ek-eleh kelakuan aku. Tenang wahai manusia. You know nothing but Allah does. Tak perlu gelabah untuk mencari punchline saya yee. Sengih pun dah cukup.

ﻭَﻣَﻜَﺮُﻭﺍ ﻭَﻣَﻜَﺮَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ۖ ﻭَﺍﻟﻠَّﻪُ ﺧَﻴْﺮُ ﺍﻟْﻤَﺎﻛِﺮِﻳﻦ
[QS Surah Ali-Imran, 3: 54)

Allah knows best for us. Jikalau apa yang kita nak sangat tidak dapat dicapai, jangan kecewa sehingga memberontak tak tentu fasal. Tenang. Bersangka baiklah dengan Allah. Kita merancang dan Allah juga merancang. Dan sebaik-baik perancang ialah Allah. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita walaupun kita rasa benda itu tidak munasabah untuk berlaku.

Percaya dan yakin akan Allah. Letaklah segala kebergantungan harapan kepada Allah, pemilik segala yang ada di bumi dan di langit.

Semoga Allah merahmati dan memberkati kita semua.

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment

Mind your words. Thank you.