} -->

Sunday, November 29, 2015

Lembut atau kasar? Nak pilih mana satu ni!



Assalamualaikum warohmatullah.

Hari ni, aku nak kupas fasal kotoran. Nampak simple tapi complicated eceh kemain.

Nak tanya, anda prefer untuk guna kain kasar atau kain lembut nak bersihkan kotoran-kotoran dekat lantai, meja, kerusi dan seangkatan dengannya? Kain lembut? Kain kasar? Mana satu yang betul-betul berkesan ni?

Mungkin akan ada yang kata pakai kain lembut lebih berkesan malah akan ada juga akan kata pakai kain kasar cepat tanggal kotoran semua tu. Tak juga anda.

Dua-dua kain kita perlu. Kasar dan lembut. Perlu seimbang. Mula-mula kita gosok dia dengan kain lembut agar kotoran tu akan jadi mudah tanggal. Hilang sikit-sikit pun ok walaupun tak bersih sepenuhnya. Selepas itu, kita gosok dia dengan kain kasar. Sebab tadi dahlembut kan.

Sama juga dengan hati kita yang penuh dengan kotoran-kotoran dosa ni. Kadang kita perlu teguran yang lembut sebab time tu kita down sangat-sangat. Terkadang perlu teguran yang kasar sebab bila tegur lembut-lembut, tak ambil berat pula.

Apa-apa pun yang hadir dalam hidup kita, pasti ada hikmah yang Allah berikan.

"Dia tampar aku sebab aku carut je. Sakit tau!"

"Ada hikmah tu".

"Mana hikmahnya mana?!"

"Adakah kau sudah fikir dan renung apa hikmah yang mahu Allah sampaikan melaluinya? Dahcuba?"

"Err..."

Kita kena cari hikmah tu. Kita kena fikir apa tujuan sebenar Allah hadirkan sesuatu itu dalam hidup kita. Kalau kita memanjang sangka buruk, bagaimana mahu dapat hikmah tu? Logik tak?

Selepas terima apa-apa, fikir dahulu. Apa sebenarnya yang mahu Allah tunjukkan melalui perkara ini? Mengapa dia tegur aku kasar sampai aku nakje marah dia?

Mungkin dengan cara kasar itu, sifat marah akan timbul dan ketika itu, Allah menguji kita sama ada ingin bersabar atau terus tengking dia. Kita ada pilihan. Baik dan buruk. Pilih baik-baik dengan memohon agar Allah berikan petunjuk dan hidayahNya kepada kita.

Maka, lembut atau kasar?
Dua-duanya perlu.

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment

Mind your words. Thank you.