} -->

Sunday, January 3, 2016

Kritikan ni baik ke tidak??

Assalamualaikum warohmatullah.

"Macam mana nak atasi manusia yang suka komplen, kritik kita?"
.
Kenapa pula nak atasi manusia yg jenis begini ya? Takke dengan komplen dan kritikan itu dapat memperbaiki diri kita ke arah yang lebih baik? Itupun jika kita pandang dari sudut yg positif.

Contoh. Kita sedang makan di gerai bersama-sama kawan2 . Cerita fasal itu ini, pahtu gelak terkekek-kekek. Kurang sopan. Ada adik kecil tegur, "akak, janganlah gelak kuat sangat tau. Ganggu orang".
.
Janganlah terus menengking dan memandang rendah kepada adik itu. Kita tidak wajar memandang siapa yang berkata tetapi pandanglah apa yang dikatakan. Fikir, renung.

Jangan bersangka buruk. Fikirlah apa yang baik. Jika apa yang dikomplen itu benda yang tidak baik, maka positifkan diri.

Terkadang kita taksedar akan kesalahan kita sebab kita rasa biasa je. Dengan hadirnya komplen dan kritikan ini, dapat membantu kita membetulkan benda yang biasa, dan biasakan benda yang betul serta dapat menaiktaraf kualiti sesuatu itu.

Maka, jika perkara itu akan membawa kebaikan dan tidak mengundang murka Allah, teruskan. Pelan2 didik diri. Dakwahlah dengan berhikmah yakni bijaksana. Sesuai dengan keadaan semasa. Hadirkan niat lillah(kerana Allah). Semoga Allah beri kefahaman kepada kita semua. Aamiin.

Ohya. Selamat kembali ke sekolah ya!

Wallahu a'lam


No comments:

Post a Comment

Mind your words. Thank you.