} -->

Wednesday, December 11, 2013

seruan Hijrah ;


Salam ‘Alaik.


Harapnya silent reader(s) aku semua sihat wal’afiat. Aku nak berkongsi sesuatu. Kalau tak suka, silakan pergi.


***


Tika suatu hari, terdetik hati kecil. Hati yang dulunya penuh dengan perkara lagha, tapi kini mula berubah arah. Dah sudah tentu dengan izinNya, yang Maha Kuasa. Pada mulanya hanya memikirkan begitu sahaja. Lama kelamaan Dia utuskan pula hamba-hambaNya untuk membantu seorang hamba yang dulunya hina, hidup yang penuh dilumuri dosa.


Hari ke hari, hidup seorang hamba yang dulunya penuh diisikan dengan perkara sia-sia, tapi kini hanya memandang sipi-sipi sahaja. Minatnya kurang tapi masih ada lagi sikitnya minat. Minat yang pasti bukannya melalaikan. Minatnya hanya minat. Minat. Tapi orang sekelilingnya memandang minatnya satu benda yang terlalu hina. Mungkin mereka hanya pandai berkata-kata tapi tolongnya entah kemana.


Seorang hamba yang mendapat hidayahNya mula tercari-cari mana lagi taliNya. Tali yang menghubungkan lagi dia kepada Dia. Dia bagi kekuatan, melalui hamba-hambaNya. Dijadikan hati dia mudah terasa. Dijadikan pemakaiannya berubah serta merta. Dijadikan niat dia hanya untuk Dia. Dijadikan hidupnya hanya untuk beramal kepadaNya.


Im kata, ‘kata orang tolak tepi. Yang penting Istiqomahnya.


Dia usaha jadi muslimah yang terjaga. Dia usaha ubah semua, sedikit demi sedikit. Dia usaha ubah dalamannya. Dia usaha kawal amarahnya. Yang pasti untuk masa depannya. Juga masa depannya di akhirat sana.


Dia terasa menjadi muslimah yang terjaga itu, mahal harganya. Dia terasa yang pemakaian mengikut syariat itu sungguh-sungguh dituntutNya. Dia terasa sungguh bertuah sebab masih dikurniakan hidayahNya. Tetapi akibat faktor sekeliling, hijrahnya sedikit terbantut.


Tapi dia memikir positif. Semua yang berlaku ada hikmahnya. Allah bagi dugaan, Allah bagi cabaran, Allah bagi kesusahan, yang sudah tentu mengikut kudrat si hamba-hambaNya. Dia nak kau kembali kepada Dia. Tuhan pemilik semesta alam. Tuhan yang Esa. Hanya Dia tempat kau meluah rasa. Hamba-hambaNya hanya sebagai perantaraan antara kau dengan Dia.


Taubat tak kenal nama. Taubat tak kenal usia. Taubat tak kenal masa. Tapi taubat hanya kenal akan saat ajal. Saat yang pastinya tak akan siapa dapat hentikan, kecuali Dia. Selagi ajal tak menjemput, taubat masih ada. Setia menunggu hambaNya yang seterusnya, untuk kembali beramal untuk Dia. Tak bermakna hambaNya yang banyak berbuat ibadah tak boleh bertaubat. Taubat hak semua. Nak taknak kau punya rasa. Rasa nak ke tak nak ke, kau fikir bebanyak. Wallahu’alam.



Do’akan aku, aku do’akan kau, kita do’a untuk semua. Yang pasti untuk mendapat redhaNya. In Shaa Allah.

cr to rightful owner

No comments:

Post a Comment

Mind your words. Thank you.