} -->

Sunday, January 24, 2016

Hikmah di sebalik ujian.


Pernah suatu ketika aku memohon agar Allah kurniakan aku kekuatan untuk menghadapi cabaran hidup ini. Aku rasa taktahan dengan ujian. Aku pinta agar Allah pinjamkan aku kekuatan agar aku mampu untuk teruskan kehidupan di dunia ni.
Tapi, apa yang aku dapat? Ujian lagi dan lagi. Aku bingung. Apa yang Allah mahu beri pada aku sebenarnya? Sampai satu tahap, aku terasa nak bunuh diri. Taktahan. Sangat. Aku terseksa. Na'uzubillahi min zalik. (Itu waktu dahulu).
Tiba suatu hari tu aku terfikir. Aku pinta agar Allah kurniakan kekuatan kepada aku. Mungkin, dengan ujian yang Allah timpakan ini, menjadi asbab(penyebab) untuk aku kuat! Ujian ini adalah proses untuk mencapai kekuatan yang aku sering minta. Oh hebatnya Allah.
Dalam pada aku hendak peroleh kekuatan, Allah hadirkan aku pelbagai ujian yang pastinya aku mampu untuk hadapinya sebab Allah sudah berjanji dalam Surah Al-Baqarah ayat 286.
Tidaklah Allah membebani seseorang melainkan sesuai dengan daya kudratnya.
Kini aku semakin yakin dan percaya dengan Allah. Ujian2 ini, yang hadir sentiasa, adalah untuk aku lebih dekat pada Dia dan peroleh apa yang terbaik buat aku.
Bersangka baiklah dengan Allah ar-Rahman ar-Rahim.
Usahalah memikirkan hikmah di sebalik semua perkara.
Itu yang terbaik.
Yakin dan percaya pada Allah.
Itu kuncinya.

1 comment:

  1. moga dipermudahkan segalanya...

    pstttt.. terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #22. maaf mia baru sempat nak blogwalking.

    blog ini tersenarai dalam http://www.mialiana.com/2016/01/senarai-url-blog-22.html

    pemenang diumumkan kat http://www.mialiana.com/2016/02/pemenang-bertuah-url-blog-22.html

    ReplyDelete

Mind your words. Thank you.